Selecteer een pagina

Het is eenzaam aan de top, of juist leerzaamStel: Je hebt promotie gekregen, leuk! Je mag gaan leidinggeven aan die groep mensen waar je het prima mee kan vinden. Vol goede moed begin je aan deze nieuwe uitdaging. En uitdagend is het zeker, maar ineens wordt je niet meer meegevraagd bij de lunch, ineens valt het stil als je de kamer inloopt en ineens hoor je vroegere collega’s over “jullie” praten en besef je dat ze ook jou met “jullie” bedoelen.

Leidinggeven is meestal niet zozeer alleen, maar kan wel behoorlijk eenzaam zijn.

Wat te doen? 5 Tips om niet lonely, maar lovely at the top te zijn!

1) Accepteer dat je een andere positie hebt.
Het klinkt wat paradoxaal, maar juist als jij accepteert dat je een andere positie hebt dan de rest en je daarom dus soms ook niet mee kan doen met de groep, geef je ruimte aan je mensen om op een andere manier wel een band met je aan te gaan.

Een beetje zoals je ouders vroeger: Als ze heel erg hun best deden om net zo hip te zijn als jij, wilde je ze liever niet in de buurt hebben. Terwijl als ze gewoon je ouders bleven, wilde je wel een band met ze hebben.

2) Kies je eigen attitude, bijvoorbeeld die van Plezier 🙂
Het is eigenlijk heel grappig dat we als we een uitdagende positie krijgen we vaak enorm in de serieusheid schieten. We willen het graag goed doen en we kopiĂ«ren vaak ook nog onbewust het gedrag van onze ( 60 jarige) voorgangers. Terwijl, joh, jij zit nu aan de top, dus jij bepaalt! Dus als jij voortaan graag vergadert met pizza’s en cola en Michael Jackson uit de speakers, probeer het gewoon eens uit!

Natuurlijk voel je die druk van het goed doen en heb je ook nog voorbeeldgedrag te vertonen en heb jij ook weer bazen boven je, maar dit is je kans om het eens echt anders te doen. Yeah!!! Grijp hem! Mensen die bij die attitude passen haken vanzelf aan en ineens ben je niet meer eenzaam, maar ben je inspirerend!

3) Zoek een coach/ sparringspartner.
Juist in de positie als leidinggevende, waar iedereen er maar zo’n beetje vanuit gaat dat jij alles weet, is het erg belangrijk om je gedachten, gevoelens en lastige situaties vrijuit te kunnen bespreken. Het scherpt je, geeft je nieuwe inzichten en je hoeft niet alles alleen te doen.

4) Ga minder managen, ga meer leiden.
Als leider wordt je vaak in de rol van problem solver geduwd en dan vaak van allerlei kleine dagelijkse problemen. Voor je het weet verzuip je in allerlei regeldingetjes waarbij je ook nog de boeman moet zijn. Geef leiding op de grote lijnen en laat mensen zelf hun zaken oplossen. Eventueel kun je wel beschikbaar zijn als sparringpartner. Maakt je werk een stuk leuker!

5) Sluit je aan bij peergroups of een intervisiegroep. Mensen die in dezelfde positie zitten als jij en die dezelfde dilemma’s voor hun kiezen krijgen, geven je weer nieuwe inspiratie en het is ook simpelweg leuk. Bij veel grote organisaties kan het voor je geregeld worden via HR. Je kunt ook altijd een groep zelf starten, binnen je organisatie of juist daar buiten. LinkedIn is wat dat betreft een goed startpunt.