Selecteer een pagina

(Waarom hebben we het allemaal over David Bowie?)

We zijn goed en wel het nieuwe jaar begonnen en David Bowie overlijdt. Ineens is hij overal. In het nieuws, in praatprogramma’s en met name op de lippen van de fans. Zijn personage en zijn muziek hebben miljoenen beroerd en dagenlang komt hij op in elk gesprek.

En dat fascineert mij. Wat is het in sommige mensen dat ze zo’n grote impact kunnen achterlaten? Wat maakt hen anders? Hoe komt het dat duizenden mensen luisteren naar wat Madonna, Martin Luther King, Lady Gaga en dus ook David Bowie te melden hebben en komen vele leiders in organisaties nauwelijks de Nieuwjaar speech door.

Wat is dat toch, dat charisma? En wat kunnen we van hen leren?

TIP 1: Dare to be different

Zelf vind ik het ook altijd weer even slikken. Het is tegenwoordig niet voldoende om heel goed te zijn in wat je doet. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik erg goed ben in mijn werk als teamcoach. Ik heb er zelfs alle diploma’s en referenties voor. En toch weet ik ook. Het helpt om heel goed te zijn, maar in de wereld van tegenwoordig, waarin iedereen zich coach mag noemen (en dat ook doet), is er meer nodig om mij te onderscheiden. Ik zal moeten opvallen om überhaupt de mensen te bereiken die baat kunnen hebben bij mijn invloed (mijn diensten).

Dat is precies wat David Bowie uitermate goed kon. Anders zijn, opvallen, dare to be different. Dat is wat Madonna keer op keer succesvol weet neer te zetten. Laten we eerlijk zijn. We gaan niet naar haar concert omdat ze zo goed kan zingen. We gaan naar een concert omdat ze een bijzondere show weet te creëren.

En wat moet jij daar nu mee?

Als jij iets voor elkaar wilt krijgen in je organisatie. Als jij de handen op elkaar wilt krijgen voor je voorstel, doe dan iets anders dan normaal. Doe je speech zingend. Gebruik muziek of video. Laat mensen iets ervaren van je nieuwe plannen in plaats van dat je erover vertelt. Zet een goede sketch in elkaar. Of veel simpeler. In plaats van iemand te mailen over wat je wilt, ga bij hem langs en vraag of hij meegaat wandelen terwijl jij je voorstel doet. Wees creatief, val op en kom uit die comfort zone.

TIP 2: Laat iets achter dat groter is dan jijzelf

Hoe charismatisch de ons bekende popartiesten en sprekers ook zijn, uiteindelijk verbinden wij ons met hen op iets anders dan op hun persoonlijkheid. De muziek of de teksten in de muziek raakt ons. Madonna en Lady Gaga weten hele drommen jonge meiden te bereiken, omdat ze een boodschap uitzenden die voor die meiden van belang is (namelijk dat je het kan en het waard bent).

Martin Luther King vertelde in zijn droom niet over de jaarcijfers, maar over een movement die op grote schaal al aan de gang was. En David Bowie staat voor waarden die we allemaal een beetje meer willen hebben, zoals vrijheid, creativiteit en eigenheid.

Als jij iets voor elkaar wilt krijgen, kijk eens of je eens wat dieper kunt graven dan het oppervlakkige verhaal. Wat is de essentie in jouw boodschap? Waarom gaat jouw hart sneller kloppen bij jouw voorstel? Tip: Als je dat niet weet, is dit dan wel jouw voorstel?

Probeer in je boodschap en je taal aan te haken bij waarden die universeel alle mensen aanspreken.

Mocht je nog eens een mooie “I have a dream” speech gaan geven. Zorg dat het ook echt jouw droom is en geen holle managementwoorden. Verbind je hart met je boodschap!

TIP 3: You are not alone

Michael Jackson zong het al. Als je echt iets wilt bereiken, dan kun je het niet alleen. Alle grote werken zijn met veel mensen tot stand gekomen. Wil je iets groters neer gaan zetten, dan werk je in een team en niet alleen. Dacht je dat Oprah Winfrey alles alleen doet? Nee natuurlijk niet. Ook al is zij het merk, de leading lady en de ondernemer achter al haar creaties. Ik wist vroeger altijd al wel dat grote artiesten uiteraard hun mensen hadden voor alle andere taken, zoals camerawerk, visagie, techniek etc. Ik heb me alleen pas later beseft dat de echte leiders ook hun creatieve proces met anderen samen doen. Oprah bedacht niet zelf al die onderwerpen voor haar shows, dat deed een heel creatief team!

En dat zou jij ook moeten doen. Ik hoor maar al te vaak dat leiders zich voor grote beslissingen en ook voor grote invloedmomenten (zoals een speech, een aankondiging, een crisis) terugtrekken op zichzelf en dat ze zich in hun torenkamertjes beramen op wat ze gaan zeggen. Alsof dat de echte leider typeert.

Heb je ook wel eens gemerkt dat het veel krachtiger overkomt als een heel team de boodschap brengt? Dus wees een echte leider en creëer een team van enthousiastelingen om je heen die samen met jou die belangrijke boodschap vertellen. Doe dat ook nog eens op een creatieve, opvallende manier vanuit je hart en jouw boodschap kan niet meer stuk.

Ik wens je heel veel plezier met het bereiken van zoveel impact!

Geef hieronder aan waar jij graag invloed op wilt hebben? Wat wil jij graag beïnvloeden?