Selecteer een pagina

Teams nu wel de topTsja er vallen wel eens doden en ik geloof dat nét niet iedereen
😉 de top haalt, maar toch zet het me wel aan het denken. Wat maakt nu dat een team bergbeklimmers wel iets wat bijna niet te doen is voor elkaar krijgt? En dat menig team in haar comfortabele kantoortje, met de koffieautomaat om de hoek, niet eens de afspraken van de vorige vergadering kan nakomen???

Zeven tips om ook eens met jouw kantoortijgerteam de TOP te halen (en dat te vieren natuurlijk 😉 )Een aantal tips met dank aan de website van Ronald Naar (bergbeklimmer) 

Tip 1) Het team weet welke TOP er gehaald moet worden.
Ja dit klinkt misschien wel te stom voor woorden, maar dit is van de belangrijkste manco?s die ik tegenkom in hedendaagse teams. Men weet wel wat de visie en de missie is, maar hoe dit te vertalen naar een concrete KOERS, met concrete richtlijnen daar hebben nog weinig teams kaas van gegeten. Natuurlijk weten we allemaal dat we de top van de berg willen beklimmen, maar gedurende de reis zal toch wel iets duidelijker moeten worden gemaakt, wat precies de top is, want anders ziet elke willekeurige punt eruit als de top. Waar ligt ie, hoe ziet ie eruit, wat valt er wel en niet onder, welke prioriteiten kiezen we? Met andere woorden: Als je bijvoorbeeld als missie hebt meer LEF uit te stralen, wat ga je dan precies doen? Wat ga je bereiken na een jaar? Hoe ziet dat eruit? Hoe ook niet? Wat kies je?

Tips 2) Kies de juiste strategie van waar je NU bent naar de TOP en pas dit elke keer weer aan.
Op de een of andere manier lijkt het wel of teams zich steeds weer laten verassen door de realiteit. ?Tsja ik kon de deadline niet halen, want ik had ineens vakantie? De top halen betekent vooruitzien, maar ook dealen met wat er is. Niet vermijden, maar plannen, een strategie uitstippelen, overleggen.

Tip 3) Laat je doelstelling de basis zijn voor je beslissingen.
Een doelstelling krijgt pas betekenis, als je je bij het nemen van beslissingen erdoor laat leiden. Laat politieke spelletjes of persoonlijke antipathieën daar geen stempel op drukken. Sluit de rol van oneigenlijke motieven zoveel mogelijk uit, door zelfs de meest onbeduidend lijkende keuzes of handelingen te toetsen aan de gekozen doelstelling.

Tip 4) Selecteer teamleden die iets kunnen waar jij minder goed in bent.
Vaak worden teams aangevuld met leden die min of meer hetzelfde karakter en dezelfde capaciteiten hebben. Dit komt enerzijds voort uit de gedachte dat men dan beter kan samenwerken, anderzijds uit angst voor mensen met grotere competenties. Het eigen niveau wordt aldus de toetssteen. Selecteer je echter teamleden die complementair aan jou zijn, of in bepaalde vaardigheden beter, dan pas schep je een fundament voor betere teamprestaties.

Tip 5) Koester je toppers.
Wees niet bang om grillige talenten in je team op te nemen. Vaak kunnen juist zij je helpen bij het verwezenlijken van je doel. Koester geen angst dat hun karakters botsen met die van jou of de rest van het team. Leg hun waarde uit aan de teamleden. Geef hen de ruimte en steun ze. Voel je nooit te groot om over hun eventuele uitglijders heen te stappen.

Tip 6) Klim met passie naar de top.
Wat je met plezier doet heeft een grotere kans van slagen. Nu is de Mount Everest beklimmen misschien wel net iets spannender dan de jaarbegroting, maar toch. Als teammanager is het van belang te weten wat de intrinsieke motivatie van je teamleden is, zodat je erbij kunt aanhaken. Waarom hebben mensen ooit gekozen voor deze functie? Doe eens een sessie waarin je deze vraag centraal stelt. Je zult versteld zijn hoeveel meer leven er in je team aanwezig is.

Tip 7) Stimuleer eerlijkheid over missers en fouten.
Op kantoor hebben we sterk de neiging onze fouten te verzwijgen, te verbloemen of onder het tapijt te vegen. Vaak is ook niet meteen duidelijk wat het gevolg is van dat verzwijgen, dus ach. Stel dat een bergbeklimmer dat zou doen en per ongeluk vergeet te vertellen dat ie wat touwen vergeten is?..

Stimuleer het uiten van fouten, zodat jullie ermee kunnen dealen i.p.v. dat het jullie succes ondermijnt.