Selecteer een pagina

Daar gaan ze weer. Trees en Mieke zijn eigenlijk heel aardig en behulpzaam, maar zodra ze bij elkaar zitten is de spanning om te snijden.

Trees is een wat gevoelige vrouw, die alles wat Mieke zegt direct opvat als een persoonlijke aanval. Gepikeerd gaat ze na zo’n “aanval” achter haar bureau zitten. En dan weet je het al…… Hoogst waarschijnlijk ga jij Trees vandaag bij jouw bureau krijgen, met een grote zucht en een zin die begint met “Zo gaat het niet langer.”

Mieke is een wat robuuste vrouw die behoorlijk direct uit de hoek kan komen. Heel fijn als er een beslissing genomen moet worden, maar niet altijd handig als het om wat fijnzinnige zaken gaat. Mieke wordt knettergek van het gezucht en gesteun en de gevoeligheid van Trees. Mokkend gaat Mieke dan achter haar bureau zitten. En dan weet je het al….. Hoogstwaarschijnlijk ga jij Mieke vandaag bij je bureau krijgen met een figuurlijke vuist op tafel en een zin die begint met “Zo gaat het niet langer.”

Conflicten in je team, misschien wel het meest spannende en belangrijkste onderwerp in teammanagement. In de VIDEO die straks beschikbaar komt, ga ik er uitgebreid op in wat jij letterlijk kan doen en zeggen om conflicten ten goede te gebruiken en vooral hoe jij een aantal hele belangrijke valkuilen kunt vermijden. KLIK HIER om je aan te melden voor de VIDEO.

Maar omdat dit onderwerp zo belangrijk is, kon ik het niet laten om je nu alvast een aantal belangrijke tips te geven.

TIP 1) Zoek niet naar gelijk, zoek naar geluk!

In een conflict gaan mensen in eerste instantie voor hun gelijk. Denk maar eens terug aan een recent conflict wat je zelf hebt gehad met je partner of een vriend. Vaak ben je allebei aan het vertellen waarom je iets deed en waarom dat klopt. En dan zegt die ander, “Nee dat is niet waar, want…..” En dan ga jij weer jouw standpunt verdedigen. Deze intellectuele gevechten ( want dat zijn het) kunnen eindeloos doorgaan. Vaak halen we er dan ook nog iemand bij die ons standpunt onderschrijft en ineens zitten we in een flinke loopgravenoorlog. Vroeger zouden we die ander misschien een mep verkocht hebben, maar ja, dat kan niet op de werkplek, dus vechten we ons gelijk uit met argumenten en redeneren.

Als we in ons voorbeeld Trees en Mieke de gelegenheid geven om puur hun eigen verhaal te doen, zonder te reageren op elkaar en we luisteren goed tussen de regels door, dan kunnen we er al snel achter komen, waarin de dames gekwetst zijn. Dat kan iets zijn als “geen erkenning krijgen”, “jaloezie”, “niet gezien voelen in de manier waarop je werkt”, “geen aandacht of geen attentie”. Eigenlijk hele menselijke behoeften die we vaak niet uiten, maar die onderhuids een hele grote rol spelen, vooral bij conflicten.

Je kunt het een beetje vergelijken met de pikorde bij kippen. Wij hebben geen expliciete pikorde, maar we houden ondertussen heel goed bij wie wel en geen erkenning krijgt. En deze spanning kan snel uitmonden in conflicten onderling.

Luister goed naar die “pijnpunten” en je hebt de ingang naar een oplossing te pakken. Als je de pijnpunten weet, kun je vragen wat Trees en Mieke missen en wat ze van jou en van elkaar nodig hebben.

TIP 2) Help Trees en Mieke om het conflict te ordenen.

Een conflict lijkt altijd heel groot en ingewikkeld. En om je een geheimpje te verklappen…… Mensen maken het ook een beetje expres ingewikkeld.

In een conflict buitelen de situaties over elkaar heen. We weten vaak niet zo goed meer wat er nu precies is gezegd en gedaan, omdat alles gekleurd wordt door het conflict. Er spelen allerlei emoties mee. Mensen doen rare dingen en vooral de spanning loopt enorm hoog op.

Je kunt Trees en Mieke enorm helpen het conflict weer in proportie te brengen door te vragen naar de essentie. Dit doe je door een aantal keer te vragen:

“Wat is nu werkelijk belangrijk?”

“En wat is daarvan nu werkelijk belangrijk voor jou?”

Etc.

Je moet eens zien wat een enorme opluchting dat gaat geven!

TIP 3) Trees en Mieke hebben een conflict met elkaar, niet met jou. Je bent facilitator, geen scheidsrechter!

Dit klinkt als een open deur, maar bijna overal waar ik kom als teamcoach is het conflict verergerd, doordat de teamleider tussen de mensen met het conflict is gaan staan.

Hij probeert het conflict op te lossen in plaats van Trees en Mieke het conflict zelf te laten oplossen. Heel vaak is de teamleider zonder het door te hebben ook bezig met het zoeken naar wie er gelijk heeft in plaats van naar de echte oplossing. Dat maakt het conflict alleen maar groter.

Ook is de leider vaak zonder het te willen partijdig. Dit is niet gek natuurlijk, hij kent zijn mensen goed en het is hartstikke menselijk om voorkeuren te hebben en dus geneigd te zijn eerder te kiezen voor de een dan voor de ander. Maar bij conflicten is dit funest.

Merk je dat je partijdig bent, schakel dan een derde, neutraal persoon in, zoals een opgeleid teamcoach of iemand van HR.

Het is niet jouw taak te zoeken wie er gelijk heeft, ook al doen Trees en Mieke nog zo hun best om jou dat wel te laten bepalen. Het is niet jouw taak om een winnaar uit te roepen. Het is jouw taak om Trees en Mieke hun verhaal te laten doen, stoom af te blazen als dat eerst nodig is en zo snel mogelijk met elkaar te laten bespreken wat hun pijnpunten zijn. Waar ze in gekwetst zijn. Wat ze graag willen. Waar ze spijt van hebben en wat ze nodig hebben van de ander.

De houding die hier het meest bij helpt is achteroverleunen en luisteren. Heel veel luisteren zonder er iets van te vinden.

Misschien wel de moeilijkste vaardigheid van alles 🙂 . Maar zo onwijs waardevol als je het echt doet.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met conflicten. Misschien hebben jullie ook een goede tip. Laat hem hieronder achter in de comments.