Selecteer een pagina

Klantervaringen

Céline van Elst, CNV Connectief

Mijn twijfel was wel: “Gaat de groep dit trekken?” Want het is iets heel anders dan wij normaal doen. Dat vond ik zelf heel spannend. “Is het te soft?” dacht ik nog, “je hoort zo vaak dat je geeltjes moet gaan plakken.” Dat was vooral een grote twijfel in de groep. Dat we flappen met geeltjes moesten gaan maken, waar je daarna nooit meer iets mee doet. Leuk bezig geweest, maar het levert niks op.” Ik vond het voor mezelf als manager ook heel spannend, want ik zet mezelf zo heel kwetsbaar neer in de groep. En dan dacht ik wel “Gaat dit lukken? Naar welke kant gaat de meter uitslaan?”

Wij waren eigenlijk helemaal geen team. Veel meer een groep met ego’s, dus mensen die niet echt rekening houden met de ander. Ik weet nog die eerste oefening met die landkaart om kennis te maken. Dat was zo’n grappige, want dat ging over de mensen achter de collega, waar kom je vandaan en zo. Dat was meteen een belangrijke opening in het geheel. Dat elkaar anders leren kennen was echt nodig om meer een wij-gevoel te krijgen.

Nu een aantal maanden later werken mensen heel anders met elkaar. Mensen werken nu met minder wantrouwen en minder oordelen. Ze zoeken elkaar veel meer op, ze stellen vragen aan elkaar als ze het niet weten. Waar ze dat voorheen echt niet zouden doen! En dat gaat nu aan de lopende band. Dat is toch tof?

Ik heb zelf als manager geleerd dat ik ook echt wel iets van mensen mag vragen. Zelf wat minder hard mag werken en wat luiere vragen mag stellen. Ik zit er veel relaxter erin. Ik zit beter in mijn rol en ook lekkerder in mijn vel daardoor. Ik heb er veel aan gehad en het team ook. En dat hebben ze me ook teruggegeven. Zo goed dat we dit hebben gedaan!

Anne Verhulst, directieteam Xomnia

In ons directieteam was behoorlijk veel twijfel om teamcoaching te gaan doen, want eerst dachten we steeds dat het probleem opgelost was als bepaalde mensen afscheid namen. Maar ja dan was het probleem er daarna toch weer. Vooral de mannen dachten dat het veel te soft zou zijn voor ons bedrijf. Uiteindelijk moesten we wel.

En blij toe. De teamcoaching heeft ervoor gezorgd dat we elkaar op verschillende vlakken veel beter hebben leren kennen. Eindelijk een beetje begrip voor elkaars aanpak in plaats van al die verwijten.

Daarnaast heeft Natasja ons getriggerd om op een andere manier over de rol van ons directieteam en de organisatie na te denken.

We zijn ons veel bewuster van wat we qua DNA in huis hebben en vanuit daar hebben we onze gezamenlijk visie en doelen geherformuleerd En we hebben vooral een super concreet actieplan gemaakt waarmee we meteen aan de slag zijn gegaan.

Bert Mooij, directeur ICT organisatie

Natasja Hoex heeft ons in eerste instantie geholpen onze gezamenlijke identiteit en purpose te vinden om vervolgens samen met ons te ontdekken dat er een MT blokkade bestond om deze purpose op een goede manier handen en voeten te geven. Nog best een harde noot om te kraken, met name omdat het een proces was, waarbij de oorzaak soms op plekken zit die je vantevoren nooit had verwacht..

Door de teamcoaching van ons directieteam zijn er veel lagen afgepeld, waardoor het glashelder werd welke beslissingen we moesten nemen.

Nu zijn we een aantal jaren verder en zijn we heel blij dat we dit traject zijn aangegaan. Ons team heeft zijn purpose gevonden en doet waar het voor bedoeld is, ons bedrijf klopt weer als een Zwitsers uurwerk.

Najia Macqdache, Afdelingsmanager Gemeente Heeze-Leende

De analyse heeft mij veel gebracht. Ik weet nu veel méér wat ik moet doen. Dus wat ga ik bijvoorbeeld negeren? Wat moet ik begrenzen? Daarnaast weet ik veel beter hoe ik met verschillende werkvormen in teamsessie de interactie kan stimuleren in plaats van dat de anderen de pijlen op mij gaan richten.

“Ons doel was het team in beweging te brengen. Zorgen dat we spirit en tools in handen hebben om werkelijk samen iets voor elkaar te krijgen. En dat is gelukt! Mijn overtuiging is dat dat zonder de facilitatie van De Teamcoach niet was gelukt. It has made a difference.” 

Peter van Sebille, manager Rogan Delft ICT

“Wij dachten dat het probleem bij de projectleiding zat. Natasja Hoex zag iets heel anders. Zij en haar collega pinpointte het probleem bij ons, de steering committee. Dat was wel even slikken. Maar het is wel de reden geweest waarom we voor De Teamcoach hebben gekozen.”

Erik Roelfsema, Philips Health Care COO

Philips Health Care Incubato

Onze internationale multi-company stuurgroep zat volledig vast toen we de hulp van De Teamcoach inschakelden. We verloren elke dag tijd en geld door discussies over technische details en verschil van belangen. Hoeveel tijd er niet ging zitten in een discussie over een bepaald woord is achteraf ongelooflijk. We hadden een miljoenenproject te leiden en een enorme kans in een nieuwe markt en die werd bijna verspeeld doordat we op dat moment gewoonweg niet door één deur konden met elkaar. Wij vonden dat het aan de Fransen lag en zij? Geen idee, dat hoor je bij Fransen nooit zo duidelijk.

De Teamcoach heeft ons team deze patronen laten doorbreken. We hebben een herijking van onze launchdoelstellingen kunnen doen, de projectmanager heeft zijn leiderschap gepakt. Het aantal meetings is gehalveerd en deadlines worden nu met vlag en wimpel gehaald. Met onze Franse partner hebben we een andere timing afgesproken, waardoor we elkaar niet meer in de weg zitten. Ons project loopt weer soepel en succesvol. In plaats van naar een geforceerde project stop kijken we nu uit naar een succesvolle launch van ons product.

Dinesh Kanhai, Unit manager KLM-Cargo
“Het traject heeft ons heel veel opgeleverd: Handige & direct toepasbare hands-on coaching welke de structuur rondom en in onze projecten verduidelijkt hebben, zoals bijvoorbeeld de rolverdeling in ons project en wat dan wél een duidelijk begin & eindpunt van een project is.

“Natasja is als teamcoach heel betrokken vanaf het prille begin, de uitvoering en nazorg. Ze analyseert de vraag achter de vraag en is niet te bang om kritische vragen te stellen. Want ze heeft de drive om écht te helpen en een blijvende impact te bieden. Ze is een vakvrouw, waar het prettig mee samen werken is.” 

Maurice de Bruin, Interim manager Reusel-de Mierden

“Wij hebben De Teamcoach ingezet voor twee verschillende opdrachten. Teams zijn beter gaan samenwerken. Conflicten zijn goed besproken, teamleden hebben onderlinge spanningen uitgesproken. Samenwerking is aantoonbaar verbeterd. Ik geef haar een 9.”

De heer P. Jaspers, CFO Achmea Pensioenen

Burgemeester Harry Tuerlings, Gemeente Reusel-de Mierden

Ik geef De Teamcoach een 10.

Ik maak al 30 jaar regelmatig dit soort sessies mee en meestal weten we dan nog wel waar we hebben gegeten, maar niet meer wat we hebben gedaan. Dit is voor het eerst in 30 jaar dat ik een sessie meemaak met zoveel impact. Impact op de korte termijn en ook nog maanden daarna.

Cees Rijken, Directeur Basisschool Het Kraaiennest

Wij geven De Teamcoach een 8,5.

We twijfelden of we een teamcoach moesten inzetten, want eigenlijk vonden we dat we het zelf moesten kunnen. Als docenten werken we natuurlijk de hele dag met groepen, dus dan zouden we ons eigen groepsprobleem toch zelf ook moeten kunnen oplossen. Ook was ik er nog niet zo lang als directeur, dus ja om dan meteen iemand anders in te schakelen. En toch konden we op een gegeven moment niet anders. De medewerkerstevredenheid was laag, ouders klaagden over de sfeer in de school. Er moest iets gebeuren.

Onze vraag was: “Help ons om ons team echt als team te laten functioneren in plaats van als losse eilandjes. Verder wilden we het wandelgangencircuit laten stoppen en ombuigen in een manier van omgaan met elkaar die effectief is.” En dat is gelukt! Het werd niet vóór ons opgelost, maar met ons, door ons stap voor stap te laten inzien waarom we al die jaren op een manier met elkaar bleven omgaan die eigenlijk helemaal niet fijn was.

Na het uitspreken van dingen die heel eng leken, bleek niks menselijks ons vreemd en waren we weer gewoon die groep leerkrachten die het gewoon heel goed wilden doen. En dat doen we! We hebben De Teamcoach daarna nooit meer nodig gehad. We wisten niet alleen maar hoe we dit probleem moesten oplossen, we wisten voortaan hoe we bijna elk conflict bij de kop moesten pakken.

Bert-Jan Walker, Manager Nedap

Twijfel om externe hulp in te schakelen was er niet. Arjan en ik keken elkaar aan toen we het hadden over het gebrek aan dynamiek in dit team en we wisten direct dat ga jij niet doen en dat ga ik niet doen. Laten we dit extern beleggen. Wij kregen toen een aantal profielen van teamcoaches die hierin zijn gespecialiseerd. Al heel snel viel ons oog op Natasja. Omdat zij in complexe omgevingen met teams had gewerkt.

Iemand kende haar naam. Hij zei: “Die ken ik, daar heb ik eerder mee gewerkt.” Hij vertelde dat hij er heel positief op terug keek en dat hij er heel veel aan heeft gehad. Toen waren voor mij alle twijfels weggenomen. Want én iemand die dichtbij staat is heel positief én wij hadden een heel goed gevoel bij Natasja in het gesprek, dat we met haar hadden. We zijn toen nog achter haar aangerend na het gesprek, want we waren er toen eigenlijk gewoon meteen uit. We hoefden niet nog iemand anders te spreken.

Onze ervaring was uiteindelijk heel positief. Wij hebben als managers de tweedaagse gestart en afgesloten. Verder waren wij er niet bij. Het waren maar twee dagen, maar bij de afsluiting zag ik een ander team. Ik liet een groepje individuen achter met Natasja en ik kwam de volgende dag terug en ik zag een team, een echte club. En ik weet niet wat ze met hun heeft gedaan in die 24 uur, maar dat vond en vind ik ontzettend knap. En daar heeft het team heel veel baat bij gehad.

Ze nemen nu diverse initiatieven, naar elkaar toe. De scherpe randjes naar elkaar toe zijn eraf. Ze zijn niet helemaal weg, want onder druk komen nog wel de pinnetjes omhoog. Maar ze zijn er zich wel van bewust.

Het is niet alleen intern meer team, maar ook naar buiten toe wordt veel meer de dialoog opgezocht versus over de schutting gooien.

Eerst was het veel meer “Dat is van jou, daar bemoei ik me niet mee, maar als je het fout doet weet ik je wel te vinden, vriend”

Waar ik De Teamcoach met name goed in vindt is het werken met teams met hele verschillende disciplines, waar de samenwerking moet verbeteren. Mensen met een hele eigen pet op. Bijvoorbeeld een multidisciplinair team of een directie of management team. Die verschillende disciplines hebben namelijk eigen belangen en trekken vaak ook verschillende type mensen aan.

Ik denk dat de kracht van De Teamcoach ligt in het samenbrengen van die verschillen.