Selecteer een pagina

Roddelen5 Tips om dat hardnekkige patroon de nek om te draaien

We kennen het allemaal wel, die neiging om even stoom af te blazen als je weer eens flink de balen hebt van die ene collega. En ja ook teammanagers maken zich er schuldig aan, ook wil weet je natuurlijk best wel dat dat niet zo?n best voorbeeldgedrag is.

Even stoom afblazen is eigenlijk ook niet zo erg. Het wordt wel een probleem als het richting boosaardig roddelen gaat. Als er bijvoorbeeld steeds geklaagd wordt over die ene persoon, achter diens rug. Of als het een patroon in jullie team is om na de vergadering vanalles te vinden, maar het niet tegen elkaar te zeggen.

Hoe draai je dit hardnekkige patroon om?

5 Tips

1) Achterhaal de belangrijkste functie van jullie roddelpatroon. Dat klinkt misschien een beetje cryptisch, maar ik bedoel het als volgt: Roddelen heeft een reden, die reden is bijvoorbeeld:

  • gevoel van verbinding tussen de roddelaars
  • saaiheid en sleur in het eigen leven van de roddelaar
  • jaloezie op degene waarover geroddeld wordt
  • onzekerheid over hoe men iets aan moet pakken
  1. Als je weet wat de belangrijkste reden is waarom er geroddeld wordt, kun je de oorzaak aanpakken en zal het geroddel als symptoom verdwijnen. Ik wil niet zeggen dat de oplossing altijd heel gemakkelijk te vinden is, maar door op deze manier naar het roddelen te kijken, richt je je in ieder geval op de oorzaak in plaats van het symptoom.
  2.  Begin elke vergadering, elke lunch en elke bijeenkomst, met een aantal sappige roddels! Huh?? Ja inderdaad. Laten we ook eerlijk zijn, roddelen hoort er ook bij en brengt ook leven in je team. Als er nooit geroddeld wordt is het eigenlijk erg saai en als er niet over je geroddeld wordt, tel je ook niet echt mee. Door juist open te roddelen (ongeacht wie erbij is, dus het liefst juist met de persoon in kwestie erbij) haal je de negatieve, achterbakse kant weg en heb je met z?n allen wel even lekker kunnen lachen.
  3.  Bespreek het roddelpatroon heel open en transparant in een werkoverleg. Niet als verwijt, maar als constatering. ?Er wordt in ons team veel geroddeld, waardoor komt dat denken jullie?? ?Wat kan helpen om voortaan zaken openlijk te bespreken in plaats van in de wandelgangen??
  4.  Roddelen formeel uitbannen van de werkvloer kán, maar het is wel een drastische methode. Lea Ellwardt bezocht voor haar promotieonderzoek een bedrijf dat sancties legt op roddelen. ‘Dat werkte tijdelijk best goed, maar je moet wel continu benadrukken wat er onder informeel gepraat valt.’ Aangezien roddelen op zichzelf niet slecht is voor een bedrijf, is het beter om datgene dat wordt besproken aan te pakken. Een duurzame oplossing begint bij de rol van de manager. Die moet de balans tussen formeel en informeel gedrag bewaken. Zo doe je dat:

 

  • Geef het goede voorbeeld: wees bereid tot transparantie. Veel roddels ontstaan vanuit een behoefte aan controle. Mensen willen weten wat er speelt.
  • Zorg voor een goede, vertrouwelijke relatie. Lunch samen met de medewerkers, drink kopjes koffie op de afdeling.
  • Grijp snel in als je vermoedt dat er een zondebok ontstaat. Verplaats mensen zo nodig naar een ander team.

5. Wees helder! Er worden in mijn beleving veel te vaak zaken nog niet uitgesproken, vanuit een mythe dat we als managers nog niet iets mogen zeggen over zaken die nog niet tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Wees transparant in wat de reden is van iemands overplaatsing, waarom iemand al lang ziek is, wat er volgend jaar gaat gebeuren, wat de ontslagplannen zijn etc. Als je er open over bent kweekt dat juist begrip i.p.v. roddel. Alles wat niet wordt gezegd wordt ingevuld door mensen en vaak niet op de juiste en fijnste manier. En als je ergens nog niets over kunt zeggen, zeg dan i.i.g. dat je er nog niets over kunt zeggen!

Deel hieronder jouw gouden tip eens